Ranking rozgłośni

Home / News / Ranking rozgłośni

Mimo pozorów naukowości badania popularności poszczególnych rozgłośni radiowych mogą być mylące. Wyniki badań rozbija się bowiem na tyle różnych kategorii, że wiele rozgłośni może uczciwie powiedzieć, iż zajmują pierwsze miejsce w jakimś zakresie. „Radio XYZ jest na pierwszym miejscu wśród kobiet w wieku od 24 do 49 lat w godzinach od 10 rano do 3 po południu.” Imponujące, prawda?

Pomyśl o rankingach

Jednak zanim oddasz radiu XYZ cały swój budżet na reklamowanie kosmetyków czy sukienek, zastanów się co dokładnie znaczą wyniki ankiety. Na małym rynku reklamowym „pierwsze miejsce” może oznaczać, że tylko 250 kobiet słucha tej stacji!

(A ile spośród nich w tym czasie będzie miało uwagę zajętą czym innym?) By dowiedzieć się, kto naprawdę może słuchać twoich reklam, musiałbyś mieć dostęp do niezależnych badań, którymi jednocześnie objęto by wszystkie rozgłośnie radiowe na danym rynku.

Badania takie na Zachodzie prowadzi np. firma A.C. Nielsen & Company: pokazują one przekrój słuchaczy ze względu na wiek i płeć, dzielą każdy tydzień na segmenty zgodne ze specjalizacją rozgłośni radiowych, a dopiero potem pokazują, ilu słuchaczy mają poszczególne rozgłośnie w ramach każdego segmentu. Niezależne badania tego typu nie są jeszcze dostępne w Polsce, gdzie tylko poszczególne rozgłośnie zlecają firmom marketingowym analizę swojego rynku.

Reklama telewizyjna
Opracowanie koncepcji reklamy