Reklama telewizyjna – czego nie wolno reklamodawcom

Home / News / Reklama telewizyjna – czego nie wolno reklamodawcom

Obserwując sytuację na rynku reklamowym możemy odnieść wrażenie, że agencje reklamowe prześcigają się w pomysłach, stosując coraz odważniejsze sztuczki, mające na celu pozyskanie klienta, nieczęsto balansując na granicy dobrego smaku. Może nam się wydawać, że wszystko im wolno.
Jednak nie jest to prawdą. Reklama telewizyjna nie może wywoływać u odbiorcy uczucia strachu, nie może obrażać uczuć religijnych, nie może także dyskryminować ze względu na wyznanie czy rasę.
Zapewne część z Was zwróciła uwagę na fakt, że reklama telewizyjna cechuje się pewnymi zasadami i wytycznymi a w spotach reklamowych nie zobaczymy wszystkim produktów, które można zakupić na rynku. Wiele aspektów reklama telewizyjna reguluje prawo – są to między innymi ustawy i rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Za złamanie tych zasad stacje telewizyjne narażone są na szereg poważnych konsekwencji.

Zakazy

Zakazana reklama dotyczy niektórych produktów (bądź czas emisji jest ograniczony do konkretnej godziny, np. 20.00 czy 23.00) ze względu na ochronę małoletnich, czyli dzieci i młodzieży do 18 roku życia. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku reklam piwa, które mogą być emitowane tylko i wyłącznie po godzinie 20.00. Całkowicie zakazana reklama to reklama wysokoprocentowych napojów alkoholowych oraz papierosów. Podobnie w przypadku tytoniu – na antenie telewizyjnej na próżno będziemy poszukiwać reklam papierosów – jest ona zabroniona. W telewizji nie można także reklamować leków na receptę, usług medycznych, które wymagałyby skierowania lekarza, ani gier hazardowych.

Informacyjne portale internetowe
Telewizja tradycyjna a telewizja internetowa