Telewizja publiczna a telewizje komercyjne

Home / News / Telewizja publiczna a telewizje komercyjne

Na polskim rynku telewizyjnym mamy do czynienia z telewizja publiczna – jest to Telewizja Polska – dwie główne stacje telewizyjne i mniejsze, kanały tematyczne; oraz stacje komercyjne – wśród nich największymi są Polsat oraz TVN. Istnieją podstawowe różnice pomiędzy telewizja publiczna a stacje komercyjne. Pierwszą z nich jest sposób zarabiania pieniędzy. W przypadku Telewizji Polskiej podstawowym źródłem finansowania są pieniądze z abonamentu, jaki płacą, a właściwie powinni płacić użytkownicy odbiorników telewizyjnych.

Co przynosi dochód telewizji?

Niestety, abonament płaci tylko niewielka część społeczeństwa, a jego ściągalność jest bardzo słaba. Głównym przychodem dla stacje komercyjne są natomiast reklamy – to właśnie na reklamach telewizja zarabia najwięcej i dzięki pieniądzom zarobionych na reklamach funduszom może sfinansować ciekawe programy, czy filmy, które pojawią się na antenie. Dzięki interesującym audycjom stacja telewizyjna staje się bardziej atrakcyjna dla odbiorcy i zbiera przed odbiornikami większą widownię.

Charakter programów i audycji emitowanych w telewizja publiczna mają także do spełnienia pewnego rodzaju misję – jest tam więcej miejsca na audycje kulturalne czy polityczne. Także rozrywka emitowana w telewizja publiczna powinna być na nieco wyższym poziomie niż w stacje komercyjne. W stacjach komercyjnych natomiast emitowane programy powinny być przede wszystkim atrakcyjne dla reklamodawców, aby byli gotowi wesprzeć finansowe takie produkcje i uczynić je jak najbardziej atrakcyjnymi.

Reklama w mediach
Odwieczne wojny pomiędzy brandami